Leçon de Mode

N°34: Jules François Crahay, terugblik op een buitengewone carrière

Dinsdag 09 april 2024 om 18u30

Denis Laurent raakte eerder toevallig geïnteresseerd in Jules François Crahay door een stuk dat in 2018 in Parijs werd geveild. Deze ontwerper werd indertijd bejubeld door de pers, kleedde de grootste persoonlijkheden van zijn tijd en was drie keer winnaar van de Dé d’Or – een record! Waarom is dit Belgische genie van de haute couture in de vergetelheid geraakt? Tot vandaag was er geen boek aan hem gewijd en had nog geen enkel museum zich in zijn carrière verdiept. Na 5 jaar research vertelt Denis Laurent ons over zijn nauwgezet onderzoek om Jules François Crahay terug de plaats te geven die hem toekomt.

Denis Laurent, curator van de tentoonstelling en wetenschappelijk verantwoordelijke van Jules François Crahay, Rediscovering a Grand couturier , is kunsthistoricus. Hij is professor designgeschiedenis aan de ENSAV La Cambre en de ULB. Sinds 2018 werkt hij voor de Musea van de Stad Brussel, waar hij de tentoonstelling Masculinities cureerde.

Praktische info