LOL by La Cambre Mode[s]

Tentoonstelling 23.06.18 > 30.09.18

Van 23 juni tot 30 september 2018 vond de tentoonstelling LOL by La Cambre Mode[s] plaats in het Mode & Kant Museum in Brussel. De tentoonstelling, met ‘protest’ als thema, bracht hulde aan de 50e verjaardag van mei ’68. De beroemde Brusselse modeschool installeerde zich in het museum om te tonen hoe sociale revoluties in kleding LOL zijn geworden.

De tentoonstelling liet zien hoe La Cambre Mode(s) kledingcodes in vraag stelt, verdraait en verplaatst. De studenten gebruikten een gemeenschappelijke woordenschat om er hun eigen zinnen mee te vormen.

Naast de sociaal-politieke inzet opende mei ’68 ook een weg naar de bevrijding van het lichaam en de seksualiteit. Vijftig jaar laten hebben we via een vreemde terugslag te maken met een contrast tussen enerzijds een grotere vrijheid dan ooit en anderzijds de terugkeer van een aan preutsheid grenzende schaamte.

Een tentoonstelling die vraagtekens plaatste bij zowel het lichaam, naaktheid en gender als kleding… LOL