Leçon de Mode

N°18: RUG NAAR DE MODE

Donderdag 22 november 2018 om 19u30

Dit evenement heeft al plaatsgevonden.

In november 2018 konden de bezoekers van het Mode & Kant Museum in Brussel de lezing Rug naar de mode bijwonen. Deze Leçon de Mode N°18 vond plaats in het stadhuis van Brussel en werd gepresenteerd door Alexandre Samson, curator van de tentoonstelling Back side, fashion from behind. Hij is modehistoricus en verantwoordelijk voor de hedendaagse kunst in het Palais Galliera, Modemuseum van Parijs.

Waar ging de lezing “Rug naar de mode” over?

In de westerse samenleving staat het gezicht centraal. Vanuit een sociaal en psychologisch standpunt werden in de lezing de verbanden tussen het lichaam en de kleding, en de perceptie die we van onze rug en die van anderen hebben, in vraag gesteld.

De mens heeft een tegenstrijdige relatie met zijn rug. We kunnen onze rug namelijk niet zien of aanraken. Dat maakt ons als mens kwetsbaar omdat dit aan anderen wordt overgelaten en het ons aan onze eigen grenzen herinnert.

En toch heeft de mode nooit anders gedaan dan die rug te versieren. Te beladen. Of te ontbloten.

De rug is aseksueel, het platste deel van ons lichaam. De boodschappen en motieven ontvouwen zich er leesbaar zonder ooit gezien te worden.

De lezing Rug naar de mode vond plaats in Brussel op donderdag 22 november 2018.