Leçon de Mode

N°25: Beyond black: het verhaal van een tentoonstelling

Donderdag 04 november 2021 om 19u30

(In Engels )

De vele betekenissen en verschillende associaties die zwart oproept, maken het tot de meest gewaardeerde kleur in de mode. Rouwjurk of elegante little black dress, romantisch of rebels, met een avant-gardistische of subculturele sfeer in de handen van Raf Simons, Ann Demeulemeester, Olivier Theyskens of Xavier Delcour. Geen enkele andere kleur brengt zoveel connotaties samen.

Vertrekkend vanuit de textielververij in het 16de-eeuwse Antwerpen, waar men zich toelegde op zwart, blikt Karen Van Godtsenhoven terug op zwart in de mode- en kostuumgeschiedenis. Dit thema kwam ook aan bod in de tentoonstelling ‘Masters of Black in Fashion and Costume’, die in 2010 in het MoMu te zien was.

Karen Van Godtsenhoven is modecurator, auteur en doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Gent. Zij heeft gewerkt als curator in het MoMu Antwerpen en in het Costume Institute van het Metropolitan Museum.