Leçon de Mode

N°30: Een blik op de Brusselse mode, gesprek met Jean-Paul Knott

Donderdag 15 december 2022 om 19u30

Wie konden we beter vragen voor onze 30ste Leçon de Mode dan deze discrete ontwerper uit Brussel die graag speelt met verschillende conventies?

Sinds 2000 is JEANPAULKNOTT een label voor vrouwen en mannen die belang hechten aan kwaliteit, originaliteit en exclusiviteit. In de afgelopen jaren kreeg het museum een vijftigtal van zijn silhouetten in zijn bezit. Dit is meteen een gelegenheid om zijn visie op de mode van vandaag, gisteren en morgen te leren kennen. Een intiem gesprek met Caroline Esgain, waarin we de mens achter de ontwerper een beetje leren kennen.

Jean-Paul Knott werd in 1966 in België geboren en groeide op in New York, waar hij studeerde aan het Fashion Institute of Technology. Hij werkte voor Krizia, Louis Féraud, Cerruti en Rive Gauche van Saint Laurent, dat hij 11 jaar lang leidde. De ontwerper maakte ook kostuums voor de balletten van Maurice Béjart. Jean-Paul Knott verhuisde vervolgens naar Brussel en ontwikkelde zijn eigen label. In zijn creaties verkent hij de lijn, met een fijne nonchalance en een onmiskenbare elegantie.

Caroline Esgain, conservator van het Mode & Kant Museum, raakte van bij haar aankomst in deze werkomgeving gefascineerd door het Brusselse kantwerk. Ze interesseerde zich al snel voor de Brusselse mode en ontwikkelde de Leçons de Mode, die een platform zijn voor de ontwerpers uit de hoofdstad. Deze kunsthistorica kent haar gelijke niet als het erom gaat lokale ontwerpers weerklank te laten vinden en hun internationaal erkende knowhow uit te dragen.

Praktische info

• Lezing om 19.30 u. in het stadhuis, de deuren gaan open om 19.15 u.
  • De lezing wordt gevolgd door een bezoek aan de tentoonstelling Kidorama en een drankje
  • Lezing in het Frans
  • Duur: 1 uur
  • Prijs: € 10 / € 5 voor studenten