Just Married, een geschiedenis van het huwelijk

Tentoonstelling 02.06.16 > 03.09.17

Een bruidsjurk is fascinerend. Just Married was een tijdelijke tentoonstelling van het Mode & Kant Museum van Brussel in 2016. Er werden weelderige bruidsjurken, oud of modern, tentoongesteld. Maar ook accessoires, lingerie en kantwerk.

De bruidsjurk is in de loop der tijd geëvolueerd

Wat is het verhaal achter de bruidsjurk?

Vóór een witte bruidsjurk in de 19e eeuw in de mode kwam, kon ze zowat elke kleur hebben. Koningin Victoria van Engeland (1840) en de Franse keizerin Eugenie (1852) kozen beiden voor een witte jurk voor hun bruiloft. Dat gebruik werd al snel overgenomen in welvarende kringen en steden. Vervolgens bereikte de witte bruidsjurk ook de andere sociale klassen en het platteland.

Hoewel met het vrijer worden van de zeden ook de betekenis van het huwelijk veranderde, bleef de traditie van het trouwen in het wit overeind. Onverstoorbaar. Wie dat wil, trouwt vandaag in het wit. Of in welke kleur dan ook.

Just Married, een geschiedenis van het huwelijk was een tijdelijke tentoonstelling waarin prachtige bruidsjurken die aan de geschiedenis van de mode hebben bijgedragen, werden tentoongesteld.

De in de tentoonstelling ‘Just Married’ getoonde stukken uit de museumcollecties zijn opgenomen in de inventaris van het roerend erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ontdek onder meer onze luxueuze japon in parelmoerwitte kunstzijde, een creatie van Yves Saint Laurent uit 1985.