Back Side - Fashion From Behind

Tentoonstelling 08.11.18 > 31.03.19

De mens heeft een dubbelzinnige relatie met zijn rug. We zien onze rug, het meest vlakke deel van ons lichaam, niet vaak. Dat maakt ons lichaam kwetsbaarder. En toch heeft de mode nooit anders gedaan dan die rug te versieren. Te beladen. Te ontbloten. Back Side, een tentoonstelling die in 2018 in het Mode & Kant Museum werd gecreëerd, ging in op de perceptie die we hebben van onze eigen rug en die van anderen.

Om dit unieke thema van de rug in de mode te ontdekken, had het Mode & Kant Museum de krachten gebundeld met het Palais Galliera, het modemuseum van Parijs. De tentoonstelling presenteerde een uitzonderlijk geheel aan kleding en accessoires van de 18e eeuw tot nu, afkomstig uit de collecties van beide musea en de archieven van grote modehuizen.

De tentoonstelling Back Side bracht prachtige stukken samen van Chanel, Jean Paul Gaultier, Elsa Schiaparelli, Azzedine Alaïa, Yohji Yamamoto, Martin Margiela en Olivier Theyskens.