Van New Look tot Expo 58

Tentoonstelling 21.03.08 > 29.12.09

Voorjaar 1958. De eerste naoorlogse wereldtentoonstelling opent haar deuren in Brussel. De Expo concretiseert de hoop op technologische vooruitgang.

Tijdens deze euforische periode veranderde het uiterlijk van de vrouw radicaal. Parijs bepaalde de trends. De mode was aan het veranderen, alsof de mensen de schaarste van de oorlogsjaren voorgoed wilden vergeten. Stoffen, modellen en kleuren werden steeds diverser en luxueuzer.

Exposition Du New Look à l’expo 58_Musee Mode & Dentelle

Een tentoonstelling ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Expo 58

In het kader van de vijftigste verjaardag van Expo 58 bood het Brusselse Mode & Kant Museum de mogelijkheid om de mode van 1947 tot de jaren ’60 te herontdekken.

De tentoongestelde stukken, creaties en kledingstukken van vermaarde modeontwerpers van Belgische modehuizen, maken deel uit van de collectie die het museum sinds 1977 heeft opgebouwd. Avondjurken, bruidsjurken, cocktailjurken, mantelpakjes, mantels en accessoires illustreren deze bijzonder glansrijke periode uit de geschiedenis van de damesmode, gekenmerkt door een zelden geëvenaarde elegantie.

Robe à danser_Exposition Du New Look à l’expo 58_Musee Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet