Pruiken, korsetten en kniebroeken - Mode in de 18e eeuw

Tentoonstelling 03.03.12 > 03.03.13

Mantels, waaiers en volumineuze jurken: dat is wat we in het midden van de 18e eeuw in de heren- en dameskasten aantreffen. In die tijd zette Frankrijk de toon in de mode. Dat is twee eeuwen zo gebleven. In de 18e eeuw droegen mannen kostuums in Franse stijl. En vrouwen jurken in Franse stijl.

De in de tentoonstelling ‘Pruiken, korsetten en kniebroeken’ getoonde stukken uit de museumcollecties zijn opgenomen in de inventaris van het roerend erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Ontdek bijvoorbeeld onze ‘robe à la française’ uit liseré-lampas, groene zijde met kepermotiefjes.

© Chuva Design

In de 18e eeuw zette Frankrijk de toon in de mode

Mondaine mannen en vrouwen kleedden zich in die tijd met rijkelijk gebrocheerde, gedamasceerde of geborduurde zijde met schitterende kleuren en patronen. Het silhouet van de vrouwen werd gevormd door korsetten en hoepelrokken die varieerden naargelang de periode. Zowel mannen als vrouwen droegen gepoederde pruiken, vooral in Frankrijk, waar alle hoven in Europa naar keken.

Robe à la française¬_Exposition Paniers, baleines et jabots_Musee Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet

Tentoonstelling in Brussel: kom de 18e-eeuwse kledij ontdekken

In de tijdelijke tentoonstelling Pruiken, korsetten en kniebroeken – mode in de 18e eeuw konden de bezoekers een staaltje van de verschillende modetrends die elkaar tussen 1730 en het einde van de 18e eeuw hebben opgevolgd, komen bewonderen. De tentoonstelling belichtte stukken van een zeldzame kostbaarheid: weelderige Franse en Engelse jurken, herenkostuums verrijkt met accessoires (hemden, waaiers, schoenen, kant, sjaals en hoeden). Deze tentoonstelling onderstreepte het idee dat onze kleding niet uit de lucht komt gevallen en dat de evolutie van ons uiterlijk deel uitmaakt van een ware continuïteit.

Eventail plié_Exposition Paniers, baleines et jabots_Musee Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet