Handmade, van handgemaakt vroeger tot handgemaakt nu

Tentoonstelling 08.04.11 > 27.02.12

Tot 1850 werden alle kledingstukken met de hand gemaakt. Hofjurken, lingerie … kleermakers en arbeiders vervaardigden en naaiden alle kleding. In het midden van de 19e eeuw zorgde de naaimachine voor een revolutie in de mode. Het toestel vergemakkelijkte het leven van kleermakers en naaisters, en vond vervolgens ook de weg naar de huiskamers.

In 2011 werd in de tijdelijke tentoonstelling Handmade in het Mode & Kant Museum van Brussel historische kleding tentoongesteld. De tentoonstelling toonde via de collectie de evolutie van de handgemaakte kleding.

Expo Handmade - Musee mode et dentelles Affiche ©Chuva Design

In 1850, werd de naaimachine op de markt gebracht

De naaimachine zou nooit ontworpen zijn als de kunst van het handnaaien niet had bestaan. Men zou denken dat handgemaakt naaiwerk verdwenen is bij de opkomst van de naaimachine. Maar nee. Ondanks het succes van de naaimachine is “hand made” niet verdwenen. Het handgemaakte overleefde en paste zich aan de beperkingen van elk tijdperk aan.

Manteau princesse_Expo Handmade_Musee Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet

“Handgemaakt” naaiwerk is nooit verdwenen

Vooral de huidige generatie van dertigers is dol op handwerk. Sommige jongeren maken en ontwerpen zelf hun eigen kleding en accessoires. Vaak als reactie op de massaproductie die zij van mindere kwaliteit beschouwen. Sommigen delen zelfs hun vakmanschap en vaardigheden via blogs, forums en websites.

De tijdelijke tentoonstelling Handmade dompelde de bezoeker onder in de geschiedenis van het handwerk en presenteerde enkele prachtige stukken uit de collectie van het museum.

Ouvrage scolaire_Expo Handmade _Musee Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet