Crinolines & cie, de bourgeoisie in vol ornaat (1850-1890)

Tentoonstelling 28.05.15 > 10.04.16

Van 28 mei 2015 tot 10 april 2016 ontving het Mode & Kant Museum in Brussel veel bezoekers voor een tijdelijke tentoonstelling: Crinolines & cie, de bourgeoisie in vol ornaat.

Maar wat is een crinoline?

Van de 16e tot de 19e eeuw benadrukte de mode de slanke taille van de vrouw. Crinoline was een van de technieken om rokken op te bollen om het contrast met de vrouwelijke taille te vergroten.

Aanvankelijk was de crinoline een onderrok die was opgevuld met paardenhaar en verstevigd met baleinen waardoor ze een uiterst stijve structuur had.  Naderhand werd de onderrok wijder door het gebruik van concentrische hoepels, eerst van riet en later van metaal.

Vanaf 1854 werd de vernieuwende metalen crinoline industrieel geproduceerd in Engeland en Frankrijk. Dankzij het nieuwe type rok kregen de dames meer ruimte voor hun benen, maar daartegenover stond dat hun benen nu ook op een ongepaste manier te zien waren. Voor hun eerbaarheid droegen de vrouwen daarom voortaan linnen pantalons. Tot die tijd waren deze voorbehouden aan bepaalde activiteiten. Zoals dansen of paardrijden bijvoorbeeld.

De vormen van de crinolines zijn met de tijd, de mode en technische innovaties geëvolueerd. Maar altijd gaven ze het vrouwelijke silhouet iets extravagants.