Brusselse kant, van realiteit tot fictie

Tentoonstelling 23.04.04 > 31.12.04

Al bijna drie eeuwen lang is Brussel een van de belangrijkste kantwerksteden in Europa. De Brusselse kant staat in de hele westerse wereld bekend om de kwaliteit van zijn ontwerpen en uitvoering.
Vandaag de dag bestaat het Brusselse kantwerk niet meer.

Na de Eerste Wereldoorlog bezweek de echte kant, die met de hand vervaardigd werd, aan de concurrentie van de kant die met machines gemaakt werd. De laatste Brusselse fabrikanten sloten hun deuren in de periode tussen de twee wereldoorlogen.

Exposition Dentelle de Bruxelles, de la réalité à la fiction_Musée Mode & Dentelle ©Y.Peeters-A.Dohet

Een tentoonstelling over Brusselse kant

De tentoonstelling Brusselse kant, van realiteit tot fictie vond in 2004 plaats in Brussel. Het was de eerste tentoonstelling in zijn soort en was volledig gewijd aan het Brusselse kant.

In deze tijdelijke tentoonstelling was een opmerkelijke waaier aan technieken, decoraties en toepassingen van het Brusselse kantwerk te zien. In totaal werden meer dan honderd staaltjes van vakmanschap tentoongesteld. De meeste daarvan waren hier voor het eerst te zien.

De tentoongestelde stukken (kostuums, accessoires, modeprenten, foto’s) kwamen allemaal uit de eigen collectie van het museum.